Black Clover | شبدر سیاه

«تسلیم نشدن جادوی منه!»

مانا چیست؟

 

در ادامه همه‌چیز درباره‌ی مانا، جادو و اهمیت آن در دنیای بلک کلوور توضیح داده شده.

 

 

 

مانا

مانا یه شکل از انرژیه که در طبیعت و درون انسان‌ها وجود داره. مانا منشا تمام وردهای جادوئه.

 

توضیح کلی

مانا یکی از وجهه‌های مهم هر جادوگره، چون مانا منشا انرژی جادوئه که برای جادو کردن استفاده می‌شه. این انرژی به طور طبیعی در طبیعت و درون همه وجود داره و در گردشه. به همین خاطر همه می‌دونن هرکسی تا یه حدی می‌تونه از جادو استفاده کنه. گفته می‌شه افرادی که با مقدار مانای زیاد و جادوی قدرتمند خارق‌العاده به دنیا میان «مانا دوستشون داره». در همین حال، افرادی که مانایی ندارن و اصلاً نمی‌تونن از جادو استفاده کنن پدیده‌ی کاملاً نادری هستن و گفته می‌شه «مانا دوستشون نداره».

علاوه بر این، وقتی کسی از تمام مانایی که داره استفاده می‌کنه، ممکنه دچار خستگی زیاد، بیهوشی و در وضعیت شدید منجر به مرگش بشه.

تراکم مانا در هرجایی ممکنه با جاهای دیگه متفاوت باشه. جاهایی که مانای قوی‌ای دارن ممکنه آب‌وهوای عجیبی داشته باشن، مثل راکوئه که تمام سال گرمه و به عنوان تفریحگاه ساحلی ازش استفاده می‌شه. جاهایی که تراکم مانا بالاس، مثل دخمه‌ها یا مناطق جادوی زیاد، طبیعت کاملاً غیرطبیعی و خطرناکی دارن، پس صحیح و سالم عبور کردن ازشون سخته.

  

 

اضافه بر این، می‌شه از مانا برای شکل دادن به اشیا استفاده کرد، مثل ساخت دری بزرگ برای ورودی یه دخمه.

 

مانای منفی

در دنیای بلک کلوور به مانایی که مال دنیای زیرین باشه مانای منفی می‌گن، اون هم به خاطر ماهیت نحسی که دارن. این مانا قدرت و توانایی جادو رو افزایش می‌ده اما این خطر رو هم داره که بدن، روح و جادوی هم اونی که از این مانا استفاده می‌کنه و هم کسی که این مانا روش استفاده می‌شه رو نابود کنه؛ درنتیجه، استفاده از این مانا در دسته‌بندی جادوی ممنوعه قرار گرفته.

سنگ‌های جادویی هم با دنیای زیرین ارتباط دارن، پس می‌شه ازشون برای جذب مانای منفی استفاده کرد تا وردهاشون رو تقویت کنن.

 

 

جادو

جادو به کارگیری و استفاده از قدرت جادوییه و باهاش ورد یا عمل خاصی رو انجام می‌دن. یه جادوگر از سه طریق می‌تونه قدرت‌های جادوییش رو بیشتر کنه: استعداد ذاتی، سخت‌کوشی و شرایط حاد رو به مرگ.

 

گریموار

جادوگرها وقتی 15 ساله می‌شن در یه مراسم سالانه شرکت می‌کنن و اونجا کتابی به اسم گریموار گیرشون میاد. این کتاب قدرت‌های جادویی جادوگر رو قوی‌تر می‌کنه و بهشون این توانایی رو می‌ده که وردهای خاصی رو اجرا کنن که فراتر و پیشرفته‌تر از قدرت‌های جادویی طبیعی‌شونه. گریموارها اول خالی‌ان و چیزی توشون نوشته نشده، اما به مرور که یه جادوگر بزرگ می‌شه، وردهای جدیدی در صفحات خالی گریموار نوشته می‌شن.

 

وقتی ورد جدید ظاهر می‌شه اون ورد با شرایطی که باعث شده جادوگر رشد فردی داشته باشه مطابقت داره. برای مثال، گوش آدلای وقتی بعد از سال‌ها یاد می‌گیره به کسی غیر از خودش اعتماد کنه یه ورد جدید توی گریموارش ظاهر می‌شه که بهش اجازه می‌ده یه کپی از یه نفر دیگه بسازه.

 

معمولاً اسامی و ذات وردهای یه جادوگر از مضمون خاصیه. برای مثال، ماگنا سویینگ از وردهایی استفاده می‌کنه که شباهت خیلی زیادی به بازی بیسبال داره.

 

اشکال جادو

ورد یکی از اشکال جادوئه. این دسته‌بندی بستگی به عملکرد ورد داره. برای مثال، وردی که بتونه زخم‌های جسمانی و خستگی رو از بین ببره در دسته‌بندی جادوی شفابخش قرار می‌گیره. مثال دیگه می‌تونه جادوی نفرین باشه، شکلی از جادو که در درازمدت روی قربانی اثرات بدی می‌ذاره.

 

انواع جادو

برعکس مانایی که در طبیعت وجود داره، مانایی که درون جادوگرها وجود داره ویژگی خاص خودش رو داره که بهش نوع جادو می‌گن. این انواع جادو یکی از دلایلیه که باعث تفاوت بین یه جادوگر با یه جادوگر دیگه می‌شه. هر جادوگر با یه نوع جادو متولد می‌شه.

در این دنیا چهار عنصر اصلی وجود داره: آتش، آب، باد و زمین. همه‌ی نوع‌های جادو از این چهار عنصر سرچشمه می‌گیرن. برای مثال، جادوی دود یکی از زیرشاخه‌های جادوی باده، و جادوی یخ یکی از زیرمجموعه‌های جادوی آبه.

 

برخی از انواع جادو خیلی متداول هستن، مثل آتش و آب، اما برخی دیگر از انواع جادو خیلی خاص هستن، مثل نور و فضا.

یه جادوگر می‌تونه فقط یه نوع جادو داشته باشه و نمی‌تونه هیچ جادویی که از نوع دیگه‌ای باشه انجام بده. مثلاً جادوگری که نوع جادوش آتشه، نمی‌تونه از وردهای نوع‌های دیگه‌ی جادو مثل باد یا آب استفاده کنه.

با اینکه یه جادوگر نمی‌تونه از انواع جادو استفاده کنه، ولی می‌تونه از اشکال مختلفی از جادو استفاده کنه. مثل جادوی خلق باد یا جادوی شفابخش آتش. یه جادوگر معمولی معمولاً می‌تونه از یک یا دو شکل جادو استفاده کنه، ولی جادوگرهای قدرتمند می‌تونن بدون هیچ مشکلی از اشکال مختلفی از جادو استفاده کنن.

 

جادوی دوگانه

درحالی‌که یه جادوگر معمولی فقط یه نوع جادو داره، کسی که دورگه و از دو نژاد به دنیا بیاد ممکنه دو نوع جادو داشته باشه که بهش می‌گن جادوی دوگانه. یه مثالش چارمی پاپیتسونه که دورگه‌ی کوتوله-انسانه و دو جادوی پنبه و غذا رو داره.

در موارد خاص تأیید شده که با انجام آزمایشات یه جادوگر می‌تونه یه نوع جادوی دیگه هم داشته باشه. نتیجه‌های موفقیت‌آمیز این آزمایشات که جادوی دوگانه دارن مارس و فانا هستن.

 

وراثت

اشکال و انواع جادویی که یه جادوگر استفاده می‌کنه تا حد زیادی تحت تأثیر اشکال و انواع جادوییه که والدینش استفاده می‌کنن. مثال:

زارا ایدیاله از جادوی تله با نوع آتش استفاده می‌کرد، پسرش زورا ایدیاله از جادوی تله با نوع خاکستر استفاده می‌کنه.

آسییِر سیلوا از جادوی فولاد استفاده می‌کرد و برای خودش یه زره جادویی درست می‌کرد، پسرش نوزل سیلوا از جادوی فلز مایع استفاده می‌کنه، و دخترش نوئل سیلوا با جادوی آب زره جادویی درست می‌کنه.

یونو حامل انسانی برای تناسخ فرزند لیشت و تتیائه که به ترتیب جادوی شمشیر و باد دارن. یونو از جادوی باد استفاده می‌کنه و شمشیر درست می‌کنه.

 

ابزار جادویی

ابزارهای جادویی ابزاری هستن که بهشون جادو اضافه شده تا کارهای خاصی رو انجام بدن. بیشتر برای این استفاده می‌شن تا مقدار جادویی که مصرف می‌شه رو کاهش بدن، مثل جارویی که ازش برای جابه‌جایی استفاده می‌کنن. از ابزارهای جادویی برای استفاده از اشکال و انواعی از جادو که جادوگر نمی‌تونه ازشون استفاده کنه به کار می‌ره، مثل جادوی ارتباطی یا جادوی شفادهنده.

 

اهمیت

مقدار مانایی که یه جادوگر درونش داره از اهمیت زیادی برخورداره. چون قدرت جادوگر از روی مقدار مانایی که داره حساب می‌شه. وقتی جادوگری مقدار زیادی مانا داشته باشه، انجام هرکاری که به جادو نیاز داره براشون راحت‌تر می‌شه. علاوه بر این، احتمال زیادی وجود داره که جادوگری که مانای زیاد داره وردهای زیاد و رده‌بالایی بلد باشه تا جادوگری که مانای زیادی نداره.

 

برای هر جادوگری مهمه که یاد بگیره ماناش رو کنترل کنه. و این به این خاطره که توانایی کنترل مانا دومین چیزیه که باهاش قدرت یه جادوگر رو می‌سنجن. حتی اگه جادوگری مانای زیادی داشته باشه ولی نتونه کنترلش کنه، ضعیف حساب می‌شه. یه مثالش نوئل سیلوائه که چون مانای زیادی داره ولی نمی‌تونه کنترلش کنه، خواهر و برادرهاش بهش می‌گن «ناقص».

 

درجه‌بندی اجتماعی

جادوگرهایی که در خانواده‌های اشراف به دنیا می‌آن به احتمال خیلی زیاد قدرت جادویی زیادی دارن، و عوام هم جادوی کمی دارن. این به این خاطره که جادو ارثیه. البته همیشه این‌طور نیست، چون ممکنه کسی که از دو جادوگر قوی به دنیا می‌آد جادوی کمی داشته باشه یا برعکس، کسی که از دو عوام به دنیا می‌آمد ممکنه جادوی زیادی داشته باشه.

توانایی‌های جادویی یه جادوگر اغلب، و نه همیشه، می‌تونه در رفتاری که باهاشون می‌شه تأثیر بذاره. یعنی اشراف‌زاده‌ای که جادوی زیادی نداره تحقیر می‌شه و عوامی که جادوی زیادی داره تحسین می‌شه.

 

مراتب جادو

قدرت جادویی یه جادوگر براساس مقیاسی ده‌تایی هم رتبه‌بندی می‌شه که بهش مراتب جادو می‌گن، که صفر بالاترین مرتبه‌س و نه پایین‌ترین. گفته می‌شه کسی که قدرت جادوییش در مرتبه‌ی بالایی باشه در میدان جنگ بیشتر به‌دردبخوره تا یه لشکر از جادوگرهایی با جادوی مرتبه‌ی پایین.

جادوگرهایی که جادوشون در تضاد با جادوهای عادیه در مرتبه‌ی ویژه قرار دارن، مثل جادوی ناپاک مهروموم سکره و ضدجادوی آستا.

در اصل حکومت هارت از این سیستم اندازه‌گیری جادو استفاده می‌کرد، اما بعد از اتحاد کلوور-هارت، حکومت کلوور هم از این سیستم اندازه‌گیری استفاده کرد. سه‌قلوهای تاریکی حکومت اسپید هم از این نوع سیستم استفاده می‌کنن.

 

منبع

ترجمه: بلک کلوور ایران

 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
Designed By Erfan Powered by Bayan